Wynajem pokoju lub apartamentu w hotelu wiąże się często z koniecznością wpłaty dodatkowej sumy na poczet przyszłych wydatków. Pracownicy obiektu mogą poprosić o uiszczenie kaucji (inaczej nazywanej depozytem zabezpieczającym), która jest w całości zwracana w czasie określonym regulaminem. Mogą także dokonać preautoryzacji, czyli czasowego zablokowania określonej kwoty na naszej karcie płatniczej.
W jakich sytuacjach pobierana jest opłata?
Pobranie zwrotnej kaucji bądź preautoryzacja środków na karcie płatniczej jest powszechnie stosowaną praktyką – zarówno w przypadku wynajmu pokoi hotelowych oraz apartamentów, jak i w sytuacji, gdy wypożyczamy samochód. Obowiązuje w hotelach i aparthotelach na całym świecie, w tym również we Wrocławiu. Dotyczy jednak głównie obiektów o wysokim standardzie, dlatego raczej nie spotkamy się z nią w tanich hostelach. Wynajmując pokój, warto dokładnie przeczytać regulamin pobytu, aby znać swoje prawa i obowiązki względem właściciela obiektu.
Dlaczego hotele pobierają kaucję?
Taka opłata to przede wszystkim metoda zabezpieczenia dla właścicieli obiektów i gwarancja, że klient będzie w stanie opłacić dodatkowe usługi dostępne w hotelu. Może być dokonana na poczet wizyt w restauracji, korzystania z mini baru, płatnej telewizji i telefonu. Ponadto preautoryzacja chroni właścicieli przed sytuacją, w której klient w ostatniej chwili rezygnuje z pobytu. Kwota jest rozliczana w momencie wymeldowania, kiedy to pracownik obiektu podsumuje nasze wydatki. Jeśli ich nie będzie, zwróci całą kwotę. Kaucja pozwala także zminimalizować straty związane z ze zniszczeniami dokonanymi w pokojach i innego rodzaju niewłaściwym zachowaniem, które naraża właściciela na dodatkowe koszty. Jest pewnego rodzaju poręczeniem, że klient zamierza korzystać z pokoju hotelowego w sposób zgodny z regulaminem.
Różnice między kaucją a preautoryzacją
Dwa sposoby zabezpieczenia środków finansowych mają ten sam cel, jednak różnią się pewnym istotnym szczegółem. Preautoryzacja polega jedynie na zamrożeniu określonej sumy na koncie klienta, bez konieczności pobierania środków. W momencie wymeldowania kwota zostaje zwolniona automatycznie po standardowych 7 bądź 14 dniach. Czas na odblokowanie środków zależy już tylko od wystawcy karty i nie jest w żaden sposób zależny od obiektu noclegowego. W przypadku kaucji dokonuje się przelewu bądź wpłaty gotówki, a więc pieniądze czasowo trafiają na konto właściciela hotelu.
Zalety i wady obu rozwiązań
Preautoryzacja jest uważana za opcję korzystniejszą dla klienta, ponieważ w mniejszym stopniu wpływa na jego płynność finansową. Wymaga jednak posiadania karty płatniczej (debetowej lub kredytowej), którą nie każdy dysponuje. Wielu gości woli więc zapłacić żądaną kwotę gotówką lub przelewem. W takim przypadku trzeba liczyć się z koniecznością oczekiwania na zwrot pieniędzy na konto. Szczegółowe warunki zwrotu określa zwykle regulamin – może to być na przykład maksymalnie 14 dni od daty podania przez klienta numeru konta do zwrotu tej kwoty. W przypadku apartamentów i aparthoteli we Wrocławiu opłata ta wynosi od 300 zł do 1000 zł za pobyt, dlatego trzeba wziąć ją pod uwagę podczas planowania urlopu.